یزدفردا: مدیرکل دامپزشکی استان یزد، مسمومیت را عامل مرگ ۱۳ رأس اسب از نژاد عرب در زارچ عنوان کرد.

به گزارش یزدفردا: علی فاتحی نیا گفت: طی اعلام مسئول واحد اسب داری مبنی بر تلفات ناگهانی اسب‌ها در زارچ، بلافاصله نیرو‌های تخصصی و واکنش سریع دامپزشکی استان برای بررسی موضوع به محل مورد نظر اعزام و اقدام به نمونه برداری از اسب‌های تلف شده کردند.

وی افزود: به منظور تشخیص علت مرگ، کلیه نمونه‌های اخذ شده به چند آزمایشگاه تشخیصی ارسال و پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط آزمایشگاه‌ها مشخص شد که علت قطعی تلفات "مسمویت" بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: در سال گذشته پایش بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ راس اسب در استان نسبت به بیماری مشمشه صورت گرفت. 

وی تصریح کرد: بیماری مشمشه در اسب به شکل حاد یا مزمن بروز می‌کند و از نظر بالینی ممکن است به فرم‌های تنفسی یا پوستی ظاهر شده و منجر به تلف شدن اسب یا ضعف و لاغری آن شود که اسب آلوده، ناقل بیماری به سایر تک سمیان است.

فاتحی نیا خاطرنشان ساخت: آبشخور مشترک، مهمترین عامل انتقال بیماری است و انسان نیز در اثر تماس با ترشحات آلوده اسب ناقل بیماری، مبتلا می‌شود و می‌تواند این بیماری مشترک برای انسان کشنده باشد.

وی تأکید کرد که دامپزشکی استان یزد آمادگی کاملی برای همکاری با هیئت سوارکاری به منظور آموزش اسب داران با موضوع بهداشت و مدیریت پرورش اسب دارد.

 مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: اسب داران می‌توانند در صورت بروز هرگونه اتفاق در حوزه بهداشت اسب، نسبت به اعلام آن به دامپزشکی استان با شماره ۱۵۱۲ اقدام کنند.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا